Omien taitojen arvostelu
Omien taitojen arvostelu
Äidinkieli ja kirjallisuus on tuonut minulle paljon käytännön
tietoa. Olen oppinut erottamaan eri tekstilajeja, käyttämään erilaisia
runokielen keinoja sekä pilkkusäännöt. Pidän tärkeimpänä eri tekstilajien
tunnistamista sekä taitoa kirjoittaa niitä sujuvasti.
Koen olevani huono kuuntelemaan. Kuuntelen mielelläni, mutta
usein pätkät dialogista katoavat täysin päästäni ja menevät ohi. Joudun
käyttämään erityistä keskittymistä, jotta saisin tietoa irti kuuntelemastani
kohteesta. Keskustelen mielestäni rakentavasti ja annan tilaa muille, ainakin pyrin
siihen täysin. Olen kehittänyt keskustelutaitojani yläasteen aikana roimasti.
Olen luonteva esiintyjä. Koen olevani esiintymistilanteissa
kuin kotona. Haluaisin kuitenkin kehittyä siinä, että pystyisin katsomaan
ihmisiä silmiin. Koen sosiaalisten tilanteidenkin olevan jonkinlaista
esiintymistä, enkä kykene katsomaan ihmisiä suoraan silmiin, ellei ole täysin
pakko. Haluaisin, että vaikuttaisin läsnä olevalta esiintyessäni.
Viestin arjessa hyvin paljon käsilläni. Käytän koko kehoani
asioideni ilmaisemiseen, ja jotkut kokevat sen hieman outona. En kuitenkaan
osaa hillitä tätä, vaan koen tarpeelliseksi kehonkielen käytön asiani
vahvistamiseksi. Se voi välillä olla negatiivinen asia, sillä esimerkiksi
puhetta pitäessä ei kuulemma saisi kävellä ympäriinsä. Tätä pelkäsin suuresti
pitäessä puhetta äidinkielentunnilla, sillä olen todella ekspressiivinen
ihminen.
Olen hyvin tunnepohjainen kirjoittaja. Ajattelen
kaksikielisesti, joten usein koen kirjoittavani englanniksi paremmin kuin
suomeksi. En myöskään ole koskaan tyytyväinen omaan tekstiini. Olen yksinkertaisesti
oppinut hyväksymään sen, etten voi pakolla yltää tasolle, jota en vain saavuta.
Keskittymisongelmieni takia tekstini on usein toistuvaa ja sekalaista, eikä
siinä ole punaista lankaa. En osaa nähdä sitä järkevänä kokonaisuutena
ollenkaan. Oikeinkirjoitukseni myös lipsuu, jos uppoan kirjoittamiseen. Koen
aina alittavani omat odotukseni, ja teksti toimii paljon paremmin päässäni,
kuin paperilla. Kirjoitan hyvää tekstiä, jos teksti ei ole tarkoitettu tärkeää
työtä varten, mutta epäonnistun esimerkiksi koulutehtävissäni.
Lukeminen on minulle todella tärkeää. Rakastan historiaa,
joten sanojen kautta koen ymmärtäväni paljon enemmän maailmasta ja ihmisistä. Luen
mielelläni klassikoita ja tietokirjoja. Nautin erityisesti Murakamin ja Poen kirjoista.
Koen romaanien olevan ikkuna menneisyyteen, esimerkiksi Annie Ernauxin Vuodet
kosketti ja avasi 1950-luvun maailmaa. Kirja avaa kirjailijan ajatukset, ja löydän
itseni aina analysoimasta kirjailijan ajatuksia tarinaan uppoamisen sijaan.
Päättöytyöstäni olisi voinut tulla paljon parempi. En viime aikoina
ole saanut ajatuksiani päästä tekstille millään järkevällä tavalla. Peruskoulun
viimeinen luokka on puristanut minusta kaikki mehut suoraan viemäriin. Toksinen
kouluympäristö on ottanut suuren otteen. Koin suuresti halun tavoitella jotain
suurta tällä päättötyöllä ja kirjoittaa hyvin, mutta paloin vain loppuun
yrittämällä saavuttaa jotain saavuttamatonta. Tilanne muistuttaa suuresti esseestäni,
jossa kerroin ’lahjakkaiden’ lasten jatkuvasta tarpeesta ylittää itsensä. En
ole selkeästi päässyt siitä vieläkään eroon. En ole varma onko novellini
ollenkaan novelli, biisianalyysin riimien upottaminen tekstiin oli suorastaan
epämukavan vierasta, ja elämäni kirjoja olisin voinut analysoida 10 sivua lisää.
Kirja-arvostelun kommenttiin olen kuitenkin yllättävän tyytyväinen. Koin
tiettyä samaistuttavuutta tarinan päähenkilöön. Silloin minusta vain irtosi
enemmän ajatuksia kuin nyt.
Kommentit
Lähetä kommentti